4. mar, 2017

Balans

Jag älskar min stora familj. Naturligtvis gör jag det. Det är nästan alltid stökigt hemma och barnen kan vara ganska stökiga också. Även deras kompisarVinkar

Men jag tycker så mycket om även dem. För att det är viktigt med vänner och för att de är så goa.

 Och min familj...HjärtaDe fyller livet med glädje och hopplöst mycket utmaningar. När man har några stycken som jag (jag har fyra) ligger man liksom på minus hur man än gör.

Önskar alltid att man hade mer tid. Att man hunnit prata mer, kramas en gång till, klippt naglarna innan hon hunnit ner i sängen och somnat, satt på den där tvätten så att favorittröjan var ren och torr till i morgon...

Mycket får sparas till just i morgon. Jag har en liten, gammal mobil där jag bara har påminnelser och den ringer ofta. Där står det allt från "köp tacokrydda!" (glömt vid storhandlingen) till "Ring frisören" , "Simons läxa" , "Gör smoothie i dag"!

Men ibland när min välkända påminnelse-melodi börjar ringa står det också saker som "Livet är fullt av möjligheter" "Positiva tankar reser in i den fysiska verkligheten"  och "Jag skapar och jag skapar gott".

Jag tror på balans. Inte det lättaste att få till, verkligen inte.

Men ändå. När man som sagt har ett gäng barn hemma är det lätt att tycka att man tjatar hela tiden. Eftersom man tillbringar väldigt mycket tid med just det. Säger man inte åt den ena så säger man till den andra.

Det tar mycket energi och därför är det viktigt att fylla på sig själv med så mycket gott som det bara går.

Jag tycker att mitt jobb är perfekt för jag jobbar alltid ensam. Det kompletterar mitt hemmaliv så braLer Jag vet att jag nämnt det innan; att jag har tid att tänka, t ex på mitt skrivande när jag arbetar.

I mitt städrum (som jag brukar kalla kontoret) har jag gjort det lite trivsamt med pelargon i fönstret (det är den som syns på bilden) och fina kaffemuggar. Jag har även en yogamatta där i ett hörn för det är enklare att skapa tid för mina axel-och höftövningar där än hemma.

Det är också på jobbet jag ofta gör mina mindfulnessövningar. Jag har nämnt det innan här på bloggen; att det finns suveräna övningar om man går in på "Maria Helander" och sedan "Gratis mindfulness".

Det finns övningar från 5 - 20 minuter, de flesta ligger på 7-8 minuter och de är så BRAHjärta

Bra för andningen, bra för att skapa lugn inuti och för själen. Hon har just lagt till en ny som jag älskar, "Mindfulness vid stranden" (10 min).

Dessutom skrev hon nyss om att kärleksbomba sig själv, det var en inspirerande text och jag försöker. Jag tror att alla skulle behöva det. Jag säger oftare och oftare till barnen ; "Säg något du tycker att du är bra på!" eller "Säg något om dig själv som du tycker är bra, som att du är snäll eller en bra kompis".

Detta för att få in att man FÅR tycka bra saker om sig själv. Såklart får man detHjärta

Nu ska jag sluta innan jag glider iväg för mycket i alla tankar och innan barnen blir för hungriga.

Sedan, under förmiddagen, ska vi ut i skogen. Några, speciellt minstingen, kommer protestera vilt. Men sedan kommer hon gå med påse kex i ett stadigt grepp och ha det ganska bra i alla fall.

Och jag kommer vara nöjd med att ha skapat lite balans i deras dag. Mindre skärmtid, mer frisk luft och rörelse.

Vad ska du göra i helgen? Vad du än tänker göra, ha en riktigt fin helgHjärtaOch säg gärna fina saker till dig själv! Och du, TACK för att du lästeLer