15. aug, 2016

Konsten att stanna...

...upp.

Jag vet att jag har skrivit det förut men varför är det så svårt att stanna upp? Bara hejda sig lite grand i sin dag och njuta - eller se - vad som egentligen händer i den. Eller bara ta en välbehövlig paus.

Jag har ju även flaggat för mindfulness på denna blogg och Maria Helanders övningar. Och återigen, det är bara att gå in på stresscoachen.nu eller Maria Helander och söka på Gratis mindfulnessövningar.

Ett otroligt bra redskap till att lära sig att stanna upp men även att andas rätt och framför allt kanske STRESSA NER.

För varför tror så många av oss att vi måste stressa så mycket?

Okej, jag vet, för att det är ju stressigt. Det går inte att förhandla bort för de flesta av oss, kanske särskilt för oss "mitt i livet" med jobb och barn. Det är ju därför vi blir stressade, för att det är så mycket hela tiden.

Men mitt i allt händer det något jag inte tror behöver hända. Man börjar springa lopp. Med stafettpinne i handen. Byte sker från måndag till tisdag över till onsdag o s v.

Ingen chans att stanna upp, bara att köra på. Hela tiden har men ett mål - eller flera. Bli klar med sin arbetsdag...Få barnen i säng....Få på den där maskinen tvätt någon gång...Snyggt i köket.

Och på den vägen förlorar man just det som mindfulness handlar om: Att vara närvarande i nuet. Att vara medveten om det som sker här och nu.

Även om du inte provar mindfulness (men jag rekommenderar verkligen det, det finns övningar från tre minuter till arton (den har jag aldrig gjort, men det finns många som är sju till nio minter långa) men även om du inte provar det, så gör det här:

Bara stanna upp där du är, och när det inte ser konstigt ut, helst när ingen ser dig.

Om du för tillfället är ensam på din arbetsplats, stanna upp. Alltså, bli helt still. Rör inte en fena. Och dra några djupa andetag. Sitt eller stå så i trettio sekunder, helst lite längre. Om du tycker att du inte har tid och är hjärnkirurg stämmer det förmodligen , annars inte. (Alltså, trettio sekunder!)

Om du är hemma och för tillfället inte iakttagen (för du är knappast hjälpt av att någon säger "men hallå, vad gör du? Skulle vi inte städa?"

Bara stå (eller sitt) helt still och du ska se att det händer något med dig. Att du verkligen lägger märke till  det du har runt dig. Jag snackar inga sensationer. Men kanske SER du faktiskt ditt lilla barn leka med lego och hur koncentrerad han / hon är istället för att bara registrera det i ögonvrån när du springer förbi med trasan. Att du upptäcker ett fint moln genom fönstret. Eller något annat, vad det nu kan vara du har runt dig.

Det kan krävas lite träning. I början kanske det bara känns fånigt att stanna upp som en staty. Men fortsättHjärtaDet är verkligen värt det. För det är inga småsaker som pågår runtomkring dig, inga små obetydligheter, det är ditt LIV! Och det är ett sätt att bli bättre på att njuta av just nuet.

På tal om liv, nu ska jag tillbaka till mitt liv. Morgon, molnigt ute, fyra hungriga barn i vardagsrummet. En av dem ser ni på bilden. Barn- de är bra på mindfulness..

TACK för att du läste Hjärta ha en fin dag och glöm inte att...stanna upp iblandVinkar