13. jul, 2016

Semester

När jag och barnen varit ute i skogen den sista veckan har jag inte kunnat låta bli att då och då utropa; "Det är det här som är det RIKTIGA LIVET! Nu vill jag att ni lyssnar noga och tar med er detta; Spel och mobiler är väl okej, så länge det inte blir för mycket. Men det är det här som vi gör nu som är det riktigt viktiga. Som gör att ni blir lyckliga och håller er friska och verkligen LEVER".

- Så kul är det inte att plocka blåbär, har det hänt att ett (eller några) barn muttrat då.

- Jag menar inte bara det, har jag svarat. Jag menar allt som vi gör nu. Andas frisk luft, rör på oss, umgås. Det är DET som är REAL LIFE!

Jag vet att de inte förstår det helt nu men jag hoppas att de gör det en dag. Att mitt sätt att  begränsa deras sittande med mobiler och Ipads och dra ut dem till exempel i skogen har en effekt även i deras tonår (som är här snartBlinkar) och  vuxna liv.

Att de får med sig att för mycket skärm inte är bra helt enkelt.

Nu går denna blogg snart på semester. Kanske blir det ett kort inlägg innan vi åker iväg, kanske inte. Men när jag kommer hem är jag tillbaka igenLer

Och innan jag avslutar skulle jag vilja ge er ett tips. Om hur man får in en mini-semester även i den stressigaste vardagCool

Och då säger jag bara: MINDFULNESSHjärta Och efter det; Maria Helander. Vet att jag har nämnt det innan men det förtjänar verkligen att skrivas om.

Gå in på stresscoachen.nu eller sök på hennes namn och gå sedan in på Gratis mindfulness.

Där finns olika övingar. Allt du behöver göra är att sätta  (eller lägga dig bekvämt) och lyssna på hennes röst i några minuter. Och försöka följa hennes instruktioner.

Det handlar, som mindfulness gör, bl a om att känna in och att fokusera. Ofta är det på andningen, men det kan också, beroende på vilken övning man väljer, vara att känna medkänsla med sig själv eller uppmärksamma vilka ljud man hör runtomkring sig.

Sammanfattningsvis: Att stanna upp i nuet.

Det låter kanske enkelt (?) men är man så stressad som jag kan vara (och jag vet verkligen att jag inte är ensam om det) kan den största utmaningen vara att överhuvudtaget sätta sig ner i fem minuter på en stol och göra INGENTING. Jätteprovocerande tyckte jag i början när jag hörde hur det susade i öronen av stress och jag tänkte "Hur många minuter har det gått nu då? Det här gör jag inte igen".

Måste tillägga att det finns övningar från tre minuter till tjugo så det är verkligen inte tidskrävande att göra hennes övningar.

Men, trots att det inte är det, har det verkligen  gjort så mycket bra med migLer

Jag tänkte häromdagen på att jag inte har andan i halsen längre. Jag andas lugnt.

Och jag har blivit bättre på just det som är mindfulness, alltså medveten närvaro.

Maria Helander säger inte sällan i sina övningar: Försök att ta med dig det här under dagen.

Då kan hon mena det lugna andetaget eller en känsla man bestämt att man vill bära med sig.

Det bästa med mindfulness är att man kan göra det när som helst. Genom att stanna upp där man är och bara iaktta det man har runtomkring sig.

Då kanske du, som jag, blir medveten om din omgivning på ett annat sätt;

Solljuset som strömmar mot dig  (I wish, just nu)...Ditt barns lilla röst. Lukten från maten som håller på att bli klar.

Eller dig själv. Att du känner dig lite trött eller, mitt i allt, faktiskt nöjd med det som är. Det som pågår runt oss och i oss hela tiden oavsett om vi lägger märke till det eller inte; LIVET

Hur som helst och avslutningsvis; Mindfulness är som att ge själen en stor vacker present!

Så prova gärna! Och fortsätt sedan prova! Den riktiga effekten kommer efter några veckor så man får vara lite envis...Men det är verkligen värt det.

Apropå några veckor; kanske skriver jag som sagt ett inlägg till om några dagar, annars syns vi om ett tag!

Stort TACK till er som läser Hjärtaoch framför allt HA EN FIN SOMMARCool

KRAM Louise